Kwaliteitskeurmerk

Hernieuwde certificering Via Het Keerpunt, Via Icarus en Via Almata

Bij kwaliteit gaat om het elke dag opnieuw zo goed mogelijk behandelen van en zorg aanbieden aan de jongeren. Een goed functionerend kwaliteitsmanagementsysteem borgt het voortdurend doorlopen van de verbetercyclus op alle niveaus in de organisatie. Het helpt ons om de zorg voor de aan ons toevertrouwde jongeren te verbeteren. Daartoe stellen we gezamenlijk vast wat we willen bereiken, hoe we dit willen doen en leggen dit vast in beschrijvingen. Tevens kijken we naar waar mogelijk risico’s kunnen ontstaan en kijken we hoe we daar pro-actief mee om kunnen gaan. Op deze manier proberen we incidenten te voorkomen of de gevolgen ervan te beperken.  Vervolgens meten en evalueren we periodiek (het effect) van ons handelen en vergelijken we de praktijk met wat we beschreven hebben en de verwachte resultaten. Deze vergelijking kan betekenen dat we het werkproces aan moeten passen of de beschreven werkwijze moeten wijzigen. Het gaat dus om een wisselwerking tussen de dagelijkse praktijk en wat we met elkaar hebben afgesproken en vastgelegd hebben in onze procesbeschrijvingen in het Kwaliteitshandboek.

Via Jeugd heeft een ISO 9001:2015 certificaat, hetgeen betekent dat wij voldoen aan de daarvoor gestelde normeisen, toegepast op de zorg. Dit kwaliteitscertificaat geeft aan dat we als organisatie doen wat we zeggen en dat we doen wat we met elkaar in procedures en protocollen afgesproken hebben. Ook controleren en evalueren we zelf via interne audits of de processen efficiënt en effectief zijn en brengen zo nodig verbeteringen aan.

Er wordt jaarlijks getoetst of de kwaliteit nog aan de norm voldoet. Deze kwaliteitsnormen zijn vastgesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie, het ministerie van VWS, de Inspectie Jeugdzorg, de Inspectie Sanctietoepassing, de brancheorganisatie en verschillende landelijke cliëntorganisaties.

Wil je meer weten over het ISO 9001:2015 certificaat?
Bezoek dan de website:  https://www.nen.nl/NEN-Shop/Vakgebieden/Managementsystemen/Kwaliteitsmanagement.htm

ANBI

Algemeen nut beogende instelling
Via Jeugd heeft de ANBI-status. U mag daarom giften, periodieke schenkingen en eenmalige schenkingen aan Via Jeugd als aftrekposten bij de inkomstenbelasting aangeven. Klik hier voor de voorwaarden en meer informatie kijkt u hier 

 

Als u niet tevreden bent hulp of behandeling

Via Jeugd streeft ernaar dat uw kind de best passende hulp krijgt. Toch kan het gebeuren dat u of uw kind niet tevreden zijn. Gaat u in dat geval in gesprek met de groepsleider of mentor, of degene over wie u niet tevreden bent. Bent u ontevreden over hoe dit verloopt? Neem dan contact op met de leidinggevende. Komt er ook dan geen oplossing, dan kunt u een schriftelijke klacht indienen. In uw brief schrijft u in ieder geval over wie de klacht gaat, het gedrag of de situatie waarover u klaagt en uw persoonlijke gegevens.

Klachtenondersteuning
Een onafhankelijke vertrouwenspersoon van het AKJ (Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg) kan u en/of uw kind helpen bij het opstellen van een klacht. U kunt bij het AKJ zelf informeren of een folder aanvragen bij het afdelingshoofd. Meer informatie www.akj.nl.

Klachtencommissie en klachtenregeling Almata:
Uw schriftelijke klacht met daarin uw persoonlijke gegevens richt u aan:

Klachtencommissie Almata
O.L. Vrouwe ter Duinenlaan 193
4641 RM Ossendrecht

De klachtencommissie bestaat uit mensen die niet bij Almata werken. Na het indienen van uw schriftelijke klacht wordt in een hoorzitting naar alle partijen geluisterd volgens het principe van hoor en wederhoor. Hoe Almata omgaat met schriftelijke klachten is vastgelegd in een klachtenregeling. Klik hier voor de klachtenregeling

 

 

Klachtencommissie en klachtenregeling Icarus:
Icarus heeft een klachtencommissie. Uw schriftelijke klacht met daarin uw persoonlijke gegevens richt u aan:
Klachtencommissie Via Icarus
Pater Kustersweg 8
6267 NL Cadier en Keer

De klachtencommissie bestaat ui mensen die niet bij Icarus werken. Voordat de klachtencommissie een klacht behandelt als een formele klacht, zal de bemiddelaar van de klachtencommissie eerst proberen te bemiddelen. Na het indienen van een schriftelijke klacht neemt de secretaris van de klachtencommissie persoonlijk contact met u op en informeert u over de vervolgstappen. Na het indienen van uw schriftelijke klacht wordt in een hoorzitting naar alle partijen geluisterd volgens het principe van hoor en wederhoor. Een onafhankelijke vertrouwenspersoon van het AKJ (Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg) kan u helpen bij het opstellen van uw klacht. U kunt bij het AKJ zelf informeren of een folder aanvragen bij de leidinggevende van de behandelgroep waarin uw kind verblijft.

Klachtenregeling Trainingen
Via Jeugd werkt continu aan de kwaliteit van haar hulpverlening en vindt het ook zeer belangrijk dat u tevreden bent over de door Via Jeugd aangeboden trainingen. Als u een klacht heeft, kunt u ons dit telefonisch of per e-mail laten weten. Door deze melding stelt u ons in staat onze dienstverlening verder te verbeteren. Via Jeugd streeft naar een goede klachtenafhandeling en zal alles in het werk stellen om tot een geschikte oplossing te komen. Uw klacht wordt altijd vertrouwelijk behandeld.

Hieronder staat onze klachtenprocedure beschreven.
Er wordt geprobeerd zoveel mogelijk directe oplossingen te vinden. Klachten en/of opmerkingen worden door de trainer/coach zoveel mogelijk direct en persoonlijk verwerkt. Mocht dit niet naar wens verlopen, of neemt u liever contact op met de organisatie, dan kunt u de klacht indienen bij Via Jeugd.
Is uw probleem met een gesprek niet verholpen of leent de klacht zich volgens u niet voor een gesprek, dan kunt u de klacht formeel schriftelijk indienen.

Uw schriftelijke klacht met daarin uw persoonlijke gegevens richt u aan:

Via Jeugd
Klachtencommissie Trainingen
Pater Kustersweg 8
6267 NL Cadier en Keer

U krijgt binnen drie dagen bevestiging van ontvangst van de klacht.
Klachten worden vertrouwelijk behandeld en binnen twee weken na ontvangst behandeld. In de meeste gevallen zal de trainer/coach binnen enkele dagen contact met u opnemen om te overleggen over de verdere stappen. Mocht de afhandeling van een klacht langer duren dan twee weken, dan wordt u hiervan binnen deze twee weken op de hoogte gesteld. Tevens wordt aangeven wat de reden van de vertraging is en de verwachte termijn waarbinnen de klacht afgehandeld zal worden.
Klachten of opmerkingen en de wijze van afhandeling worden door ons geregistreerd en minimaal 2 jaar bewaard.

 

 

Wilt u meer weten?
Of heeft u verdere vragen?

Neem vrijblijvend contact met ons op en wij helpen u graag verder!

De weg naar structuur
en veiligheid